Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Özer, Ömer" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 14 / 14
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    CEP TELEFONU BAĞIMLILIĞINDA AŞERME ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇE UYARLAMASI: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
    (2018) Özer, Ömer; Özer, Elife
    Bu araştırmanın amacı, “Cep Telefonu Bağımlılığında AşermeÖlçeği”ni Türkçe’ye uyarlayarak ölçeğin geçerlik ve güvenirliğine ilişkinkanıtları incelemektedir. Orijinali İspanya’da geliştirilen ve sekizmaddeden oluşan ölçek öncelikle her iki dile hâkim üç alan uzmanınınve Türk diline hâkim bir uzmanın görüşlerinden yararlanılarak Türkçe’yeçevrilmiştir. Daha sonra 26 kişiye pilot uygulaması yapılan ölçekmaddeleri gerekli düzeltmelerle son halini almış ve 18-65 yaş aralığındayer alan 682 gönüllü katılımcıya basılı ve elektronik ortamdauygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğine ilişkin bulgular açımlayıcı faktöranalizi (AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ile incelenmiştir. AFAsonuçları, uyarlaması yapılan ölçeğin orijinal faktör yapılanmasınauygun bir şekilde tek boyuttan oluştuğunu göstermiştir. DFA sonuçlarıda ortaya çıkan bu yapıyı doğrulamıştır. Ölçeğin geneli için CronbachAlpha güvenirlik katsayısı 0,881 olarak bulunmuştur. Ölçekten alınanpuanların yaş gruplarına yönelik analizleri sonucunda sırasıyla enyüksek ortalamaların 18-25 ve 36-45 yaş gruplarına ait olduğugörülmüştür. Araştırma sonuçları, Türkçe’ye uyarlanan ölçeğin geniş biryaş aralığındaki kişilerin cep telefonu bağımlılıklarını değerlendirmedekullanılabilecek geçerli ve güvenilir sonuçlar üreten bir ölçme aracıolduğunu göstermektedir. Cep Telefonu Bağımlılığında Aşerme Ölçeği’nipek çok cep telefonu bağımlılığı ölçeğinden farklı kılan başlıca özelliklerihitap ettiği geniş yaş aralığı ve cep telefonu bağımlılığında aşermeyi sekiz maddeden oluşan tek bir yapı altında ölçmesidir. Ölçeğin az sayıda vekısa ifadelerden oluşması uygulanabilirliği kolaylaştırmaktadır.
  • [ X ]
    Öğe
    Digital Writing Practices in the Information Age: Possibilities and Implications for English Language Teachers and Learners
    (Springer Science and Business Media B.V., 2022) Özer, Ömer; Yükselir, Ceyhun
    The purpose of this chapter is to review a selection of recent studies of writing practices and research in order to synthesise and discuss the growing importance of technology orientation and digital literacy in English language learning and teaching. For this purpose, adopting a top-down framework, the chapter touches upon the issues of learning management systems (LMSs), personal learning environments (PLEs) and learning on language learning and teaching with examples of Symbaloo, writing correction, similarity and word-formation tools and feedback in digital classrooms. Finally, the chapter also provides an insight into and some examples of the current implementations in writing practices in online learning during the COVID-19 pandemic. In this chapter, we explore current practices and research in the field of English language teaching and seek to shed light on this issue by overviewing the writing practices and online digital writing tools applied on a global scale in order to enhance interaction. More specifically, this chapter covers LMSs and PLEs, digital writing tools, content similarity detection tools, and student/teacher interaction and feedback in virtual classrooms with a special emphasis on learner autonomy. The results of this study have some far-reaching implications for language teachers, learners, language planners and curriculum developers. © 2022, The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG.
  • [ X ]
    Öğe
    EFL Instructors’ Perceptions of Evolving Roles of Post-Pandemic Teachers and Students: Learning and Assessment
    (2024) Akçayoğlu, Duygu İşpınar; Özer, Ömer
    The COVID-19 pandemic has had substantial and persistent impacts on pedagogical methodologies and student assessment practices. This study provides an overview of language educators’ perceptions of the post-pandemic era, synthesizing the factors that undermine the effectiveness of student learning and assessment in online and face-to- face classrooms. Additionally, it offers insight into the potential opportunities and challenges associated with teaching and learning in the future. For this purpose, views of 15 English language teachers affiliated in a school of foreign languages were obtained through an online questionnaire in a Word document. The participants provided answers to the questions by comparing their practices before, during, and after the pandemic. Data collected were subjected to content analysis. Findings revealed that the sudden transition to online education brought many challenges and uncertainties that affected mostly assessment processes and interactions negatively, which caused serious concerns in students’ actual performance and fairness of the scores.
  • [ X ]
    Öğe
    English Medium Instruction at Tertiary Level in Turkey: A Study of Academics’ Needs and Perceptions
    (2020) Özer, Ömer
    Universities offering English Medium Instruction (EMI) programmes have been gaining in popularity in higher education across theglobe. The reasons why students favour EMI programmes and how the medium of language affects employment outcomes have been amatter of debate. However, lecturers’ views on the quality of EMI programmes are often ignored, although they are of vital importance aslecturers are key actors in the process itself. This paper both examines the language-related challenges which academics experience whenadjusting to the demands of EMI and also provides an overview of teaching practices in EMI undergraduate programmes. To this end, thestudy seeks to shed light on three research questions: (1) Which teaching practices do EMI lecturers use? (2) What are EMI lecturers’views on the implementation of EMI? and (3) What areas of improvement can be identified to enhance the effectiveness of EMI throughin-service training? The study comprises quantitative and non-experimental research; it was based on the findings of a survey of academicsworking in a state university in southern Turkey. To investigate the faculty members’ views, a questionnaire was developed based on aliterature review and expert opinions and was distributed to 113 faculty members of different academic ranks. Overall, the results showthat the content lecturers seemed to be using a variety of methodological teaching practices in class. However, the use of the native languageby lecturers to help students’ comprehension needs to be studied carefully. Most of the participants agreed that EMI necessitates tailoredtraining. The faculty members also believed that there has to be a collaboration between the content lecturers and the language teachers inthe Preparatory Year Programme (PYP). By examining content lecturers’ teaching practices and views on the implementation of EMI, thefindings of this study can help university administrators to evaluate and enhance the effectiveness of EMI programmes.
  • [ X ]
    Öğe
    English-Medium Instruction in a State University and Students’ English Self-Efficacy Beliefs
    (2019) Akçayoğlu, Duygu İşpınar; Özer, Ömer; Efeoğlu, İ. Efe
    This study explores university students’ perspectives on English Medium Instruction (EMI) practice and investigates their self-efficacy beliefs for English. The study also examines how English learning is facilitated through EMI. The participants were undergraduate students of a university where EMI is increasingly dominant. The university is located in the south of Turkey. The participants were consisted of 634 students from varying class years including prep year, first, second, third and fourth year. The study was carried out in a single phase. Data were collected through a university-wide survey in which the questions were designed to gather both quantitative and qualitative data. The qualitative data were analysed using thematic analysis and the quantitative data were analysed using parametric statistical methods. The characteristics of the participants were described using frequencies. The overall mean for self-efficacy for English was 3.37. Results indicated high self-efficacy levels of those in higher years in EMI education and general positive attitudes of students regarding EMI. These findings were further supported by the data obtained from the open-ended questions. However, by revealing some problems regarding the EMI practices, the results also raised some questions with regard to EMI at undergraduate level. Students’ self-efficacy beliefs and views about EMI explored in this study are believed to shed light on the learning experiences in departmental courses as well as in Preparatory Year Programmes, which might help university managers develop or reformulate their institution’s language policy.
  • [ X ]
    Öğe
    Factors Affecting Academics’ Self-Efficacy Beliefs for Oral Communication in a Foreign Language
    (2020) Özer, Ömer; Uzun, N. Bilge
    The use of a foreign language in knowledge production and dissemination is crucially important to academics. Despite this, academics’ self-efficacy belief in their foreign-language oral production is under-researched with little data available for cross-cultural comparisons. This study therefore examined faculty members’ self-efficacy beliefs for foreign-language oral communication by several background variables. A correlational research method was employed: a diverse sample of faculty members completedanonlineorpaperquestionnaireassessingtheirself-efficacyinforeign-languageoralcommunication. The results revealed no significant differences for the gender, age or work experience of the respondents. It was found that faculty members obtained significantly higher scores on the duration of their foreign-language study, previous experience in teaching in a foreign language, experience of living abroad and academic rank. On the whole, the results suggest that there is a significant association between formal and informal foreign-language experience and self-efficacy.
  • [ X ]
    Öğe
    Gender roles in school: the case of teachers and administrators
    (2016) Özer, Ömer
    Bu araştırma, öğretmen ve yöneticilerin bakış açılarından okuldaki cinsiyet algısını belirlemek ve bu algılar ışığında kadınların okul yönetiminde orantısız olarak daha az temsil edilmelerinin altında yatan nedenleri belirleyebilmek amacıyla yürütülmüştür. Araştırma, kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılarak devlet okullarında çalışan 71 erkek ve 111 kadın öğretmen ve yönetici ile yürütülmüştür. Nicel yaklaşımla yürütülen araştırmada katılımcılardan mesleklerinde cinsiyete ilişkin rolleri ele alan 21 maddelik bir anketi doldurmaları istenmiştir. Analizler sonucunda öğretmenlerin meslekteki deneyimleri ile yönetici pozisyonlarına yönelik cinsiyet algıları arasında anlamlı bir bağımlılık bulunmuştur. Araştırma sonucunda meslekteki deneyimi artan öğretmenlerin yönetici cinsiyetine ilişkin daha eşitlikçi bir görüşe sahip olma olasılıklarının da arttığı bulunmuştur. Yapılan analizler kadınların daha iyi yöneticilik yapabileceğini düşünen öğretmenlerin yarıdan fazlasının bunun altında yatan neden olarak onların halkla ilişkilerde etkili olmalarını gördüklerini göstermiştir. Bu araştırma, öğretmenlerin çoğunluğunun yönetici cinsiyetine ilişkin eşitlikçi bir görüşe sahip olduklarını göstermesine karşın kadın öğretmenlerin yönetici pozisyonlarına terfilerinde orantılı bir temsil olmadığını da göstermektedir
  • [ X ]
    Öğe
    MOBİL ÖĞRENME ARAÇLARINI KABUL ÖLÇEĞİ: GEÇERLİKGÜVENİRLİK ÇALIŞMASI
    (2017) Özer, Ömer; Kılıç, Figen
    Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin mobil öğrenme araçlarını kabul düzeylerini ortaya çıkarmaya yönelik bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu amaçla, öncelikle alanyazın taraması yapılmış ve uzman kanıları alınarak hazırlanan 33 maddelik deneme formu Türkiye'de altı farklı üniversitede öğrenim görmekte olan 407 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen veriler üzerinde açımlayıcı faktör analizi yürütülmüştür. Ortaya çıkan faktör yapısı elde edilen veri seti üzerinden doğrulayıcı faktör analizine tabi tutulmuştur. Doğrulayıcı faktör analizi ile Mobil Öğrenme Araçlarını Kabul Ölçeği'nin algılanan kullanışlılık, yabancı dil öğrenimine katkı, olumsuz algılama ve mobil öğrenme araç kullanımına isteklilik olarak dört alt boyut altında toplandığı bulunmuştur. Ölçeğin dört alt boyutunun güvenirliği sırasıyla 0.78, 0.75, 0.74 ve 0.76 olarak hesaplanmış ve tüm alt boyutların güvenirliğinin yüksek olduğu görülmüştür. Ölçeğin bütününe ilişkin Cronbach's Alpha değeri 0.83 olarak bulunmuştur. Elde edilen bulgular, ölçeğin öğrencilerin mobil öğrenme araçlarını kabul düzeylerini belirlemeye yönelik dört alt boyutlu güvenilir ve geçerli bir ölçme aracı olduğunu ortaya koymaktadır. Alanyazında önde gelen bir takım araştırmalarda da vurgulandığı üzere öğrenenlerin mobil araçları kabul düzeylerinin öğrenmelerinin ne derece etkili olacağıyla ilişkisi olduğu bilinmektedir. Bu çalışmada geliştirilen ve yabancı dil öğrencilerinin mobil teknolojileri ne derece benimsediklerini belirlemeye yardımcı olan Mobil Öğrenme Araçlarını Kabul Ölçeği'nin yabancı dil öğreniminde teknoloji alanında yürütülecek yeni çalışmalara katkı sunacağı öngörülmektedir
  • [ X ]
    Öğe
    Smartphone Addiction and Fear of Missing out: Does Smartphone Use Matter for Students’ Academic Performance?
    (2020) Özer, Ömer
    The aim of this study was to determine the associations betweensmartphone addiction, fear of missing out and academic performanceamongst Preparatory Year Programme (PYP) students in Turkey. Datawere collected using the Fear of Missing Out scale (FoMOs), theSmartphone Addiction Scale – Short Version (SAS-SV) and the VersantEnglish Test from a sample of Turkish students enrolled in differentundergraduate programmes (n = 139). On the whole, the findings ofthis study show that there is a significant difference, with consistentlyhigher means in the female group, between the groups’ levels ofsmartphone addiction. The findings also indicate a negativerelationship between the students’ academic performance and theirlevels of smartphone addiction. The SAS-SV was found to be asignificant predictor of academic performance. The classroomimplications of these data in terms of teaching and learning processesare discussed.
  • [ X ]
    Öğe
    Smartphone Addiction and the Use of Social Media among University Students
    (2017) Özcan, Yasemin Sanal; Özer, Ömer
    Bu çalışma Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği - Kısa Form (ATBÖ-KF) kullanarak, bir devlet üniversitesinin yabancı diller yüksekokulu hazırlık sınıfında öğrenim gören öğrencilerde, akıllı telefon bağımlılığı yaygınlığını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma ayrıca hangi mobil uygulamaların katılımcılar arasında daha popüler olduğunu anlamayı amaçlamıştır. Bu doğrultuda, 164 öğrenciye anket uygulaması yapılmış ancak anketlerden 7 tanesi öğrencinin akıllı telefon sahibi olmaması sebebi ile çalışma dışı bırakılmıştır. İstatistiksel analiz, yaş ortalamaları 18.94 olan, 73'ü kadın, 84'ü erkek 157 öğrenci üzerinden gerçekleştirilmiştir. Analiz sonuçları kadın katılımcıların 28,8'i ve erkek katılımcıların %32,1'inin kesme değerlerinin üzerinde kaldığını göstermiştir. Bu durum toplam katılımcıların %30,6'sının risk altında olduğunu göstermektedir. Cinsiyet, ikamet ve bölüm değişkenlerine göre istatiksel anlamlı bir fark bulunmamıştır. Katılımcıların %50'sinden fazlası tarafından kullanılan en popüler akıllı telefon uygulamalarının sırasıyla Whatsapp, Instagram, YouTube, Facebook ve Snapchat olduğu görülmüştür. Gelecek araştırmalara yönelik öneriler geliştirilmiştir
  • [ X ]
    Öğe
    The Relationship between Writing Anxiety and Writing Disposition among Secondary School Students
    (2016) Çocuk, Halil Erdem; Yanpar, Tuğba Yelken; Özer, Ömer
    Problem Durumu: Alanyazında yazma eğilimlerine ilişkin olarak bazı araştırmalara rastlanılmaktadır. Yurtdışı alanyazın incelendiğinde de yazma eğiliminin yine de yazma kaygısına göre daha az çalışılmış bir alan olarak kaldığı görülmektedir. Ortaokul düzeyinde yapılan pek çok sınavda öğrencilerin performanslarına yazma dayanak oluşturmaktadır. Bu çalışmanın, yazma kaygısı ile yazma eğilimleri arasındaki ilişkiyi incelemesi açısından alanyazına katkı getireceği düşünülmektedir. Araştırmanın Amacı: Yazma eğilimi, de öğrencilerin yazma eylemine yaklaşım boyutlarını ele almaktadır. Örneğin araştırmada kullanılan ölçekte üç boyut (tutku, güven ve süreklilik) bulunmaktadır. Burada öğrencilerin yazma edimlerinde tutku, güven ve süreklilik bağlamında eğilimleri saptanmıştır. Ortaokul öğrencilerinin yazma eğilimleri ve yazma kaygıları arasındaki ilişkiyi belirlemeyi amaçlayan bu çalışmanın problem cümlesini \"ortaokul öğrencilerinin yazma eğilimleri ile yazma kaygıları arasında anlamlı bir ilişki var mıdır?\" sorusu oluşturmaktadır. Araştırmanın problem cümlesine yanıt arayabilmek için öncelikle belirtilen bu alt problemlere çalışmada cevap bulunmaya çalışılmıştır: (1) Ortaokul öğrencilerinin yazma kaygısı düzeyleri çeşitli değişkenlere (cinsiyet, sınıf, kütüphane kullanımı, internet kullanımı, Türkçe dersine karşı ilgi) göre farklılaşmakta mıdır? (2) Ortaokul öğrencilerinin yazma eğilimleri düzeyleri çeşitli değişkenlere (cinsiyet, sınıf, kütüphane kullanımı, internet kullanımı, Türkçe dersine karşı ilgi) göre farklılaşmakta mıdır? (3) Ortaokul öğrencilerinin yazma eğilimleri ile yazma kaygıları arasında anlamlı bir ilişki var mıdır? Araştırmanın Yöntemi: Bu araştırmada 2013-2014 eğitim-öğretim yılında, Akdeniz bölgesinin doğusunda bulunan bir il merkezinde bulunan ilköğretim okullarında öğrenim görmekte olan öğrencilerin yazma eğilimleri ile yazma kaygıları arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Bu nedenle bu araştırma, ilişkisel tarama modelinde bir araştırma olup, aynı zamanda betimsel bir çalışmadır. Bir milyonu aşkın bir nüfusu barındıran bir güney kentinde yapılan araştırmanın örneklemini şehir merkezinde bulunan toplam altı resmi ilköğretim okulunda öğrenim görmekte olan 707 öğrenci oluşturmaktadır. Ölçek uygulaması yapılan okullar seçilirken okulların farklı semtlerden olmasına dikkat edilmiştir. Örneklemin seçiminde, amaçsal örnekleme çeşitlerinden maksimum çeşitlilik yöntemi benimsenmiş, bu bağlamda evrenin temsil yeteneği göz önünde bulundurularak okulların seçilmesinde üst, orta ve alt sosyo-ekonomik düzeye sahip okullarda öğrenim gören öğrenciler örnekleme dâhil edilmeye çalışılmıştır Araştırmanın Bulguları: Yazma kaygısı testinden elde edilen verilerin incelenmesi sonucunda analizleri yapılan altı değişken arasından sadece cinsiyet ve Türkçe dersine yönelik tutumda anlamlı farklılık görülmüştür. Buna ek olarak, yazma eğilimi testinden elde edilen verilerin analizi sonucunda altı değişkenden dördünde anlamlı farklılık bulunmuştur. Cinsiyet, sınıf düzeyi, günlük tutma ve Türkçe dersini sevme değişkenleri anlamlı farklılık görülen değişkenlerdir. Kütüphaneye sahip olma ve internete erişim ne yazma kaygısı ne de yazma eğilimi ölçek sonuçlarına göre anlamlı fark göstermemişlerdir. Ayrıca yazma kaygısı ile yazma eğilimi ölçeklerinden elde edilen puanlar incelendiğinde aralarında pozitif doğrusal bir ilişki bulunmuştur. Görünüşe göre öğrenciler Türkçe dersini ne kadar severlerse o kadar da endişeli oluyorlar. Her iki ölçekten elde edilen sonuçların analizi de öğrencilerin Türkçe dersine karşı olumlu tutuma sahip olmalarında anlamlı fark göstermiştir. Sonuçlar aynı zamanda kız öğrencilerin yazma kaygısı hissetme olasılıklarının erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğunu da göstermektedir. Araştırmanın Sonuçları ve Önerileri: Orta düzey yazma eğiliminde olmak öğrencinin kendini etkin yazma yaşamını yürütebilecek yeterlikte görmesi anlamına gelmektedir. Öğrencilerin yazma eğilim düzeyleri onların yazma kaygılarını etkilemiş olduğu düşünülmektedir. Yapılan analizler sonucunda kız öğrencilerin genel anlamda erkeklerden daha yüksek düzeyde bir yazma eğilimine sahip oldukları görülmüştür. Beşinci sınıf öğrencilerinin yazma eğilimleri diğer öğrencilerle karşılaştırıldığında daha yüksek bulunmuştur. Benzer şekilde yazma kaygısı en yüksek bulunan grubun da beşinci sınıf öğrencileri olduğu görülmüştür. Diğer yandan öğrencilerin genel anlamda Türkçe dersine yönelik olumlu bir tutuma sahip olmalarının aynı zamanda onların yazmada daha kaygılı olmalarına yol açtığı düşünülmektedir. Öğrencilerin Türkçe dersine olan olumlu tutumları her iki ölçek kapsamında da ne kadar yüksek olursa kaygıları benzer bir biçimde artmış olabilir. Gelecekte yürütülecek çalışmalar yazma kaygısının bu olası nedeninin daha ayrıntılı anlaşılmasına katkı sağlayacağı öngörülmektedir. Öğrencilerin nitelikli yazma ürünleri ortaya koymasında engel teşkil eden yüksek yazma kaygısı kontrol edilmesi gereken bir durumdur. Yapılan analizler kız öğrencilerin yazma kaygısı ile karşılaşma olasılıklarının erkeklere kıyasla daha yüksek olduğunu ortaya koymuştur. Mevcut çalışma yazma kaygısı ile yazma eğilimi arasında pozitif yönlü bir ilişkiye işaret etmektedir. Ancak, yüksek korelasyon araştırmacılara neden-sonuç ilişkisi yürütmek içi kanıt sunmamaktadır. Yazma kaygısı ve yazma eğilimi arasındaki ilişkiyi avantaj ve dezavantajlar kapsamında irdeleyen bu çalışma ileride bu konuda yapılacak çalışmalar için bir veri kaynağı olacağı düşünülmektedir.
  • [ X ]
    Öğe
    The ‘Sink or Swim’ Dilemma: Mindsets of Successful and Underachieving EFL Learners at a School of Foreign Languages
    (Children Research Center, 2021) Akçayoğlu, Duygu İŞPINAR; Özer, Ömer
    The purpose of the present study is to explore the mindset of successful and underachieving EFL learners at a school of foreign languages in a state university through stakeholders’ perceptions. The study adopted a phenomenological design. Data were collected through interviews conducted with 16 participants, comprising four successful students, four underachieving students, four instructors and four administrators. The semi-structured interviews explored the participants’ views and experiences regarding the phenomenon of success in a preparatory year foreign language programme. The findings obtained from the study provide insights into the characteristics attributed to the mindset of successful and underachieving learners in the Turkish context. Self-study habits, motivation, regular study habits, perseverance, and student engagement were the common characteristics shared by teachers, instructors and administrators. Whilst most factors attributed to success were shared by all the stakeholders, factors attributed to underachievement demonstrated differences between the groups. The results are believed to have the potential to contribute to the understanding of the phenomenon of success and the design of guidance practices in an SFL. © 2021 Children Research Center. All right reserved.
  • [ X ]
    Öğe
    TÜRKİYE’DE YABANCI DİL ÖĞRENİMİNDE ÖĞRENEN ÖZERKLİĞİ: 2009-2019 NİTEL ARAŞTIRMALARIN BİR META-SENTEZ ÇALIŞMASI
    (2021) Özer, Ömer; Yükselir, Ceyhun
    Türkiye bağlamında yabancı dil öğreniminde öğrenen özerkliği gelişiminin önemini vurgulayan bir dizi nitel çalışma bulunmaktadır, ancak İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen Türk öğrencilerin deneyimleri şimdiye kadar yürütülen çalışmalardan bütünsel bir resim elde etmek için hiç derlenmemiştir Dolayısıyla, bu çalışma Türkiye’de yabancı dil öğrenme alanında öğrenen özerkliği konusunu ele alan 13 nitel araştırma bulgusunu sentezlemeyi ve alan yazınında araştırma boşluğunu belirleme ve gelecek araştırmalar için önerilerde bulunmayı amaçlamaktadır. ERIC, Taylor & Francis, DergiPark, Google Scholar ve SCOPUS arama motoru ve veritabanları aracılığıyla belirlenmiş anahtar sözcükler kullanılarak bir arama gerçekleştirilmiştir. 2009’dan bu yana hakemli dergilerde yayınlanan 13 tam metin nitel araştırma bu araştırmaya dahil edildi. Verileri analizinde mevcut bulguları sentezlemek için, tümevarımsal tematik analiz kullanıldı. Üç tümevarımsal tema çıkarıldı: (1) özerk öğrencilerin özellikleri, (2) öğrenen özerkliğini teşvik eden yollar ve (3) öğrenen özerkliğini geliştirmedeki zorluklar. Bulgular geç kariyer öğretmenlerin deneyimleri aracılığıyla özerk dil öğrenmesinde nitel çalışmaların eksikliğini göstermektedir. Bulgular bu meta sentez çalışmasının öğrencilere destek verme yolunda Türkiye’de dil öğretmenlerinin düşünce yapısını anlamada yardımcı olabilir.
  • [ X ]
    Öğe
    Uzaktan eğitim yoluyla yürütülen Türk dili derslerinin değerlendirilmesi: nitel bir araştırma
    (2020) Özer, Ömer; Çekici, Yunus Emre
    Bu çalışma, Adana Alparslan Türkeş Bilim ve Teknoloji Üniversitesinin çeşitli bölümlerinde lisans öğrenimi gören ve ortak zorunlu Türk Dili dersini alan ya da daha önceden almış olan Türk ve yabancı uyruklu öğrenciler ve bu dersi yürüten öğretim elemanlarıyla gerçekleştirilmiş olan yarı yapılandırılmış görüşmeleri ele almaktadır. Nitel araştırma tasarımına sahip olan bu çalışma öğretim görevlileri, Türk ve yabancı uyruklu öğrencilerin görüşleri üzerinden uzaktan eğitim sisteminin işleyişini incelemektedir. Araştırma temelde ders içeriği, tutumlar, teknik yönler, dil becerilerinin gelişimi ve öğretim yöntemleri üzerinden sürecin farklı paydaşların görüşlerindeki benzer ve farklı başlıkları bulmayı amaçlamıştır. İlgili üniversitede 2019-2020 eğitim öğretim döneminde öğrenim gören 25 Türk, 5 yabancı uyruklu öğrenci ile bu dersi yürüten 4 öğretim görevlisi, bu araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Çalışma grubunun belirlenmesinde ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Katılımcılara amaç, başarı, dil becerilerinin gelişimi, içerik bağlamında uzaktan eğitim deneyimlerinin nasıl geçtiği sorulmuştur. Yapılan çözümlemeler sonucunda hem Türk hem de yabancı uyruklu öğrencilerin derslere devam ve çevrim içi etkin katılım konusunda motivasyon eksikliği yaşadıkları bulunmuştur. Öğrenciler alanlarına özgü aldıkları bölüm dersleriyle kıyasladıkları zaman Türk dili dersine çalışma anlamında öncelik vermediklerini ve çoğunlukla ilgisiz davrandıklarını ifade etmişlerdir. Buna karşın yerleşke dışından derslere katılabilmeleri ve zaman yönetimi açısından uzaktan eğitim sistemini fiziksel dersliklerde aldıkları derslere yeğlediklerini söylemişlerdir. Öte yandan öğretim niteliği açısından ise örgün eğitimi uzaktan eğitime tercih ettiklerini belirtmişlerdir. Yabancı uyruklu öğrenciler, hazırbulunuşluklarının bu dersi almak için yeterli olmadığını ifade ederken öğretim elemanları uzaktan eğitim sisteminin öğrencilerin anlatma becerilerinin gelişimine olumlu etki etmediğini vurgulamıştır.

| Adana Alparslan Türkeş Bilim ve Teknoloji Üniversitesi | Kütüphane | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Balcalı Mahallesi, Güney Kampüs, 10. Sokak, No: 1U, Sarıçam, Adana, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim