Yazar "Demirer, Dilek Penpece" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bir Ürün Olarak Patent ve Patent Pazarlarındaki Aracılar(2014) Demirer, Dilek Penpece; Güğerçin, UtkuÜlkelerin ekonomik kalkınmaları, günümüzde bilginin değere dönüşüm sürecin- de önemli bir rol oynayan yeniliğin ticari değer yaratması ile sağlanabilir. Bu kap- samda yeniliğin göstergelerinden biri olan patentler, tescil işlemlerinin ardındanbir hakka, bu haklar ise alım satıma konu olabilecek bir ürüne dönüşmektedir. Pa- tent başvurularında ve patent tescil sayılarında dünyada olduğu gibi Türkiyedede artış görülmektedir. Büyük firmaların baskın olduğu patent pazarlarında, pa- tent savaşları başlamış ve pazarın büyüklüğü artmış, dolayısıyla aracıların rolüçok daha önem kazanmıştır. Çalışmanın amacı, patent pazarlarında karşılaşı- lan aracıların bir bütün olarak ortaya konulmasıdır. Literatür taraması sonucun- da ulaşılan kaynaklardaki bütün patent aracıları şekillendirilerek bir bütün oluş- turulmaya çalışılmıştır. Patent pazarlarında faaliyette bulunan aracılar: üniversi- teler, teknoloji firmaları, patent brokerları, patent havuzları, üretmeyen teşekkül- ler ve patent toplayıcılarıdır.Öğe Functional Quality, Hedonic Quality, and E-Trust of Mobile Applications: Evidence From an Emerging Market(2022) Demirer, Dilek PenpeceThe study investigates the role of functional and hedonic quality on the e-trust of mobile applications in an emerging market, namely, Turkey. Using a student sample of 214 respondents from a public university, results were analyzed using Structural Equation Modelling. This study found that e-trust in a mobile application was affected by responsiveness and hedonic quality. No link was found between efficiency and e-trust. Efficiency and responsiveness were correlated with hedonic quality. The study adds important insights to the relevant literature. This study shows the significance of functional and hedonic quality in creating e-trust. This study also shows the relationships between functional and hedonic quality by claimingthat hedonic quality could be a dimension of mobile applications’ quality.Öğe ÜNİVERSİTELERDE KRİZ İLETİŞİMİ(2015) Madran, Canan; Demirer, Dilek PenpeceKurumlar, kriz durumlarında itibarlarını yönetmek için etkin kriz iletişim stratejileri uygulamalıdır. Böylece paydaşlar sürekli bilgilendirilerek, kriz sebebiyle oluşabilecek olumsuz algılar azaltılabilir ve ortadan kaldırılabilir. Dolayısıyla kriz iletişimi faaliyetlerine yönelik yapılan çalışmalara gereksinim duyulmaktadır. Araştırmanın temel amacı, üniversitelerde sıklıkla meydana gelen kriz türlerini belirlemek ve yükseköğretim kurumlarında yürütülen kriz iletişimi çabalarını değerlendirmektir. Bu çalışmada; krizler ve kriz iletişim çabaları, medyadaki yansımaları çerçevesinde değerlendirilmiştir. Krizlerin ve krize yönelik sunulan cevapların sınıflandırılmasında ve analizinde içerik analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda Türkiye'deki üniversitelerde yaşanan krizlerin türleri; yerleşke güvenliği, eylemler, protestolar, gizli bilgi kaybı, maddi olanakların kaybı, yönetici ve önemli personel kaybı, personel arası problemler, kazaların artışı, iftira ve dedikodular, gereksiz açıklamalar, söylentiler, örgüt ve çalışanların itibarına zarar, terör, işyerinde şiddet, yolsuzluk, yangın ve salgın olarak belirlenmiştir. Üniversitelerin yerleşke güvenliği, personel arası problemler, kazaların artışı, yolsuzluk ve yangına yönelik hiçbir iletişimsel çaba sarf etmediği görülmektedirÖğe Unravelling tourism destination's competitiveness using big data analytics: a comparative analysis(Emerald Group Publishing Ltd, 2024) Demirer, Dilek Penpece; Buyukeke, AhmetPurposeThe competitiveness of destinations is crucial for tourism. In this context, the study aims to uncover customer satisfaction, experiences, feelings, and thoughts by conducting a comparative analysis of social media comments from various competitive tourism destinations.Design/methodology/approachBig data research was conducted to answer the research questions. The data was collected on a social media platform focusing on three destinations in the Mediterranean region. Three methods were employed to analyse the data: sentiment analysis, topic modelling, and named-entity recognition.FindingsThis study addressed traveller satisfaction levels. It identified the topics concerning each destination, examined the emotions expressed by travellers about these topics, explored the potential impact on future behaviour, and investigated the features of the destinations and satisfaction levels about these features. It also identified the prominent food and beverage names in destinations and explored tourists' preferences regarding these foods and beverages.Research limitations/implicationsThe limitations of this study relate to the sample. The data used in this study was solely obtained from a single social media platform and focused on English-only comments. Further research that includes different social media platforms for hotel categories and considers reviews in local languages could capture a broader range of customer opinions and experiences.Practical implicationsPolicymakers can gain insight into a destination's position in the competitive landscape. This study has numerous implications for policymakers in the relevant destinations and managers in the design and implementation of services.Social implicationsThe findings of this study can have broader societal implications if considered and implemented by decision-makers and tourism businesses in the context of competitiveness.Originality/valueThe study's originality lies in integrating multiple disciplines and comparing tourism destinations using big data. This study improves the understanding of competitiveness in three specific Mediterranean destinations. Previous research has focused on different contexts in these Mediterranean destinations. Therefore, the study fills this gap by focusing simultaneously on all three destinations in the context of competitiveness.