Yazar "Ergin, Basri" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Effect of Aggregate Microtexture Losses on Skid Resistance: Laboratory-Based Assessment on Chip Seals(Asce-Amer Soc Civil Engineers, 2020) Ergin, Basri; Gokalp, Islam; Uz, Volkan EmreSkid resistance has long been recognized as one of the most important pavement surface characteristics for safer roads. Evaluation of skid resistance of pavement is crucial but it is not an easy task. Moreover, it depends on numerous parameters such as pavement type, materials and tire properties, and environmental conditions. Aggregate texture changes significantly according to its origin and affects the skid resistance performance of the road surfaces. In the current study, chip seal samples were produced with different aggregate types at different polishing levels to evaluate the effect of aggregate microtexture on skid resistance performance. The Micro-Deval (MD) test device was utilized to obtain polished aggregates. Different polishing levels were provided by distinct revolutions of the MD drum. To monitor the change in aggregate surface with the polishing process, aggregates were monitored by scanning electron and optical microscopes at each level. Mean texture depths (MTDs) of chip seals were determined with outflow meter test. On the other hand, dynamic friction tester (DFT) and British pendulum tester (BPT) were implemented for assessment of skid resistance according to the relevant ASTM standards. Skid resistance and texture measurements were further used to identify the International Friction Index (IFI) for each sample. In addition, a correlational analysis was conducted between DFT and BPT results, and variable relationships were set for different speeds. Consequently, better skid resistance values were observed for chip seals produced by slags than the ones with natural aggregates at each polishing level. After fulfilling the economic and environmental requirements, using metallurgical by-products is recommended for long-lasting skid-resistant pavement surfaces. Additionally, it can be concluded that MD apparatus may be considered an easier, more cost-effective, and faster way to assess the polishing resistance of aggregates.Öğe Skid resistance performance evaluation of chip seals based on different aggregate type, size and polishing levels(Adana Alparslan Türkeş Bilim ve Teknoloji Üniversitesi, 2019) Ergin, Basri; Uz, Volkan EmreBu tez çalışmasında, farklı tür agregalarla farklı boyutlarda ve cilalanma seviyelerinde laboratuvar ortamında üretilen sathi kaplamaların kayma direnci performansları, farklı standart test metotları kullanılarak incelenmiştir. Bu amaçla, Türkiye'nin farklı bölgelerinden farklı morfolojik kökenlere sahip kireç taşı, bazalt ve dere malzemesi gibi doğal agregalar ve elektrik ark fırın çelik ve ferrokrom cürufu gibi endüstriyel yan ürünlerden oluşan 5 farklı agrega temin edilmiştir. Her bir agrega fiziksel, mekanik ve kimyasal özelikleri bakımından karakterize edilmiştir. Farklı seviyelerde cilalanmış agrega elde etmek için ASTM D 6928 bağlantılı olarak Micro-Deval aparatı iki farklı çevrim koşulunda (10500-31500) kullanılmıştır. 8-10 ve 10-12 mm olmak üzere iki farklı agrega boyutu, sathi kaplamaların üretilmesinde kullanılmıştır. Her cilalanma seviyesinde, agregaların yüzeyleri taramalı elektron mikroskobu ile görüntülenmiştir. Sathi kaplama numunelerinin ortalama doku derinliği ve kayma direnci değerleri akış ölçer, dinamik sürtünme ölçer ve İngiliz pandülü kullanılarak ilgili ASTM standartlarına göre belirlenmiştir. Ortalama profil derinliği ve uluslararası sürtünme indeksi parametreleri (F(s), Sp), test yöntemleri arasında bir ilgileşim analizi yapmak için hesaplanmıştır. Sonuç olarak, cüruflar ile üretilen sathi kaplamaların kayma direnci performansının doğal agregalar ile üretilenlerinkinden, tüm cilalanma seviyelerinde ve agrega boyutunda, daha iyi olduğu gözlenmiştir. Buna göre, sathi kaplamalarda cürufların kullanılması ile sadece kayma direnci yüksek yüzeyler elde edilemeyecek aynı zamanda çevresel ve ekonomik faydalar sağlanabilecektir. Son olarak, test yöntemleri arasında 0.55 ile 0.76 aralığında değişen farklı değere sahip ilgileşimler bulunmuştur.