Yazar "Böyükdipi, Ömer" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Diesel engine vibration analysis using artificial neural networks method: Effect of NH3 additive in biodiesels(Elsevier Ltd, 2024) Raja Ahsan Shah, Raja Mazuir; Böyükdipi, Ömer; Tüccar, Gökhan; Al-Otoom, Awni; Soyhan, Hakan SerhadDiesel engine parameters, such as fuel and its additives, play an essential role in minimising the effects of engine vibration. This study aimed to use artificial neural networks (ANN) to model and analyse diesel engine vibration characteristics at different engine speeds using NH3 as an additive in hazelnut (HD), peanut (PD), and waste-cooking oil (WD) biodiesels. The results showed good correlations between the ANN models and experimental results using regression analysis methods. The ANN models for diesel engines showed high accuracy. The ANN models indicated that a 5 % NH3 additive decreased engine vibration for HD and PD. In comparison, 10 % and 15 % NH3 additive ratios increased engine vibration for HD, PD, and WD due to low combustion quality. The lowest vibration levels occurred with P100, P95A5, P90A10, and P85A15 at 1200 rpm. H100 and H95A5 produced the highest diesel engine resultant vibration (DERV) values. All ANN models generated the lowest and highest DERV values at 1200 rpm and 2100 rpm, respectively. The RMS method showed that H95A5, P85A15, and W85A15 contributed the most to diesel engine vibration. Using a low amount of NH3 additive positively affected DERV for HD and PD but not for WD. © 2024Öğe Experimental and theoretical investigation of the effect of ammonia additive on engine emission and performance parameters(Adana Alparslan Türkeş Bilim ve Teknoloji Üniversitesi, 2021) Böyükdipi, Ömer; Tüccar, GökhanBu çalışma kapsamında, yakıt katkısı olarak NH3'ün (Amonyak) motor emisyonu, performansı ve titreşim parametreleri üzerindeki etkileri deneysel olarak araştırılmıştır. Birincil yakıt olarak ayçiçeği, yer fıstığı, fındık ve atık yağ biyodizeli üretilmiştir. Bu çalışmada, üretilen tüm biyodizel çeşitleri NH3 katkısı ile %5, %10 ve %15 hacim oranlarında harmanlanmıştır. Çalışmanın ilk bölümünde, NH3 katkısının motor emisyonu ve performans parametreleri üzerindeki etkilerini sayısal olarak gözlemlemek için yanma simülasyon programı olarak Diesel-RK kullanılmıştır. Yanma simülasyonları, tüm yakıt karışımlarının termal özelliklerine ve karakteristiklerine göre oluşturulmuştur. Motor emisyonu (Azot Oksitleri (NOx), Partikül Madde (PM) ve Duman Opaklığı) ve performans (Güç, Tork ve Gösterilen Ortalama Etkili Basınç (IMEP)) parametreleri değerlendirildi. Çalışmanın ikinci bölümünde, tüm yakıt karışımları için NH3 katkısının etkilerini gözlemlemek için motor titreşimi deneysel olarak incelenmiştir. Tüm karışımlar, Mitsubishi Canter 4D31 dizel motor kullanılarak değişen motor devrinde (1200-2400 rpm) yüksüz koşullarda yakılmıştır. Tüm yakıt karışımları için motor bloğuna yerleştirilen ivmeölçer sensörü ile deneysel titreşim verileri kaydedilmiştir. YSA modeli, deneysel titreşim verilerini tahmin etmek için oluşturulmuştur. Bu anlamda tahmin edilen titreşim verileri deneysel titreşim verileri ile karşılaştırılmıştır. YSA modelinin oluşturulması kısmında x ekseni titreşimi (m/s2), y ekseni titreşimi (m/s2), RMS (m/s2), zaman (saniye) ve motor hızı (rpm) z eksenindeki titreşimi tahmin etmek için giriş parametreleri olarak seçilmiştir. Bu durumda, z ekseni titreşimi (m/s2) hedef parametre olarak kabul edildi. Diesel-RK programının yanma simülasyonları sonucunda, yakıt karışımında NH3 katkısı kademeli olarak artırıldığında, NOx emisyonu tüm yakıt karışımları için önemli ölçüde azalmıştır. Bu azalmanın aksine PM ve duman opaklığında belirli bir artış gözlenmiştir. Ayrıca NH3 katkısı motor gücü, tork ve IMEP parametrelerini olumsuz etkilemiştir. Deneysel çalışmalarda %5, %10 ve %15 NH3 katkısı ile harmanlanmış ayçiçeği ve atık yağ biyodizelinde hafif bir z ekseni titreşim artışı gözlemlenmiştir. Öte yandan, %5 NH3 katkısı fındık ve fıstık biyodizel-NH3 katkı karışımları için z ekseni titreşim verilerini olumlu etkilemiş ve azalmasına neden olmuştur.