Yazar "Avar, Ebru" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe AASHTO-93 İLE AASHTOWare mekanistik-ampirik üstyapı tasarım yöntemlerinin ülkemiz koşullarında karşılaştırılması ve ekonomik analizi(Adana Alparslan Türkeş Bilim Ve Teknoloji Üniversitesi, 2024) Avar, Ebru; Kaya, OrhanBu tez çalışması kapsamında, ülkemizde esnek üstyapı tasarımı için kullanılan, AASHTO 1993 yöntemini esas alan Karayolları Esnek Üstyapı Projelendirme Rehberi yardımıyla elde edilen bazı veriler, AASHTOWare Mekanistik-Ampirik Üstyapı Tasarım Yöntemleri ile hesaplanmıştır. Bu hesaplamalarda 4 farklı iklim bölgesinde bulunan 4 farklı şehir kullanılmıştır. Bu çalışmada öncelikle, 3 farklı yol sınıfı, 3 farklı yıllık ortalama günlük trafik ve 3 farklı zemin dayanım durumu (toplam 3x3x3=27 farklı senaryo) için Karayolları Esnek Üstyapı Projelendirme Rehberi kullanılarak aşınma, binder ve bitümlü temel tabaka kalınlıkları belirlenmiştir. Daha sonra ise bu 27 farklı tasarım senaryosu için her bir şehrin iklim verileri ve diğer tasarım parametreleri kullanılarak (toplam 4x27=108 tasarım senaryosu) AASHTOWare Mekanistik-Ampirik Üstyapı Tasarım Yöntemi ile performans analizleri gerçekleştirilmiştir. Programda ihtiyacımız olan iklim verileri için, seçilen şehirlerin son 5 yıl içinde saatlik güneşlenme süresi, rüzgâr hızı, sıcaklık, yağış ve nispi nem değerleri Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Meteoroloji Genel Müdürlüğü'nden istenmiş olup programa bu veriler aktarılmıştır. Diğer veriler ise Esnek Üstyapı Projelendirme Rehberi'nden seçilmiş olup elimizde olmayan ya da ülkemizde üstyapı tasarımında kullanılmayan veriler için ise programdan 3. veri düzeyi seçilerek hesaplamalar yapılmıştır. Yapılan bu hesaplamalar doğrultusunda elde edilen sonuçlara göre seçilen trafik yoğunluğu, kullanılan malzeme türü, güvenilirlik katsayısı ya da başka parametreler değiştirilerek en son olarak AASHTOWare Mekanistik-Ampirik Üstyapı Tasarım Yöntemi kullanılarak en uygun ve ekonomik kaplama kalınlıkları belirlenmiş ve değişen kalınlıkların yol maliyetine etkisi irdelenmiştir. Bu çalışma kapsamında, karayolu üstyapıları tasarımında yeni bir yöntem olan ve ABD ve Kanada'da kullanımıyla ilgili çalışmalar yapılan ve yakın zamanda tamamen karayolu üstyapısı tasarımında kullanılacak olan AASHTOWare Mekanistik-Ampirik Üstyapı Tasarım Yöntemi ülkemiz koşullarında uygulanabilirliği test edilmiştir. Aynı zamanda, ülkemizdeki farklı iklim bölgeleri için iklimsel verilerin kaplama kalınlıklarına etkisi AASHTOWare Mekanistik-Ampirik Üstyapı Tasarım Yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. AASHTOWare Mekanistik-Ampirik Üstyapı Tasarım Yöntemi ülkemizde tam anlamıyla uygulanabilmesi için eksik olan veriler belirlenmiştir ve bu yöntemin kullanımına yönelik atılacak adımlar ve eksik verilerin nasıl temin edilmesi gerektiğiyle ilgili pratik öneriler sunulmuştur.