DSpace Repository

THE EFFECT OF THE STORE SERVICESCAPE ON THE CUSTOMERS REGARDING THE TELECOMMUNICATION SECTOR

Show simple item record

dc.contributor.author Celik, Onur
dc.date.accessioned 2020-09-14T06:38:51Z
dc.date.available 2020-09-14T06:38:51Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Çeli̇k, O . (2019). THE EFFECT OF THE STORE SERVICESCAPE ON THE CUSTOMERS REGARDING THE TELECOMMUNICATION SECTOR . Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD) , 11 (21) , 577-590 . DOI: 10.20990/kilisiibfakademik.597196 tr_TR
dc.identifier.issn 1309-3762
dc.identifier.issn 2149-1585
dc.identifier.uri http://openacccess.atu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/890
dc.identifier.uri https://doi.org/10.20990/kilisiibfakademik.597196
dc.description TR Dizin indeksli yayınlar koleksiyonu. / TR Dizin indexed publications collection. tr_TR
dc.description.abstract The competition among enterprises in the today’s business world is acquiring more different dimensions day by day. The enterprises which maintain especially their technology-oriented activities are experiencing a period in which it is not possible for them to be one step ahead from their competitors through only improvements in their technological infrastructures. The competition wars in the telecommunication sector of which importance and potential is great as well are observed to be performed over physical evidence which constitutes one of the significant elements of the marketing mix (7P). Within this scope, the study was implemented to the telecommunication sector which shows an oligopoly market property in Turkey. The purpose of the study is to reveal the effects of the servicescape on the target audience in the telecommunication sector. The study was carried out in the Shopping Malls in the province of Adana by taking into consideration the brands of Turkcell, Vodafone and Turk Telekom which are carrying on their business in the telecommunication sector in Turkey. As a result of this study, reviewable 400 surveys were obtained and within this scope, descriptive statistics were used for the demographic information and simple linear regression analysis were implemented for total 5 scales which include 23 judgments. According to the results, 60.3% of the participants was male and 86.7% was under the age of 55. According to the data of hypothesis test, servicescape was observed to have positive effects on the perceived quality, brand image, brand loyalty and purchase intention. tr_TR
dc.description.abstract Günümüz iş dünyasında işletmeler arasındaki rekabet her geçen gün daha farklı boyutlar kazanmaktadır. Özellikle teknoloji odaklı faaliyetlerini sürdüren işletmeler sadece teknolojik alt yapılarındaki iyileştirmeler ile rakiplerinden bir adım öne çıkabilmeleri mümkün olmayan bir dönemi yaşamaktadır. Önemi ve potansiyeli büyük olan telekomünikasyon sektöründe de rekabet savaşları hizmet pazarlaması karmasının (7P) önemli ayaklarından bir tanesi olan fiziksel unsurlar üzerinden de gerçekleştiği görülmektedir. Bu kapsamda çalışma Türkiye’de oligopol pazar özelliği gösteren telekomünikasyon sektöründe uygulanmıştır. Çalışmanın amacı telekomünikasyon sektöründe mağaza hizmet ortamının hedef kitle üzerindeki etkilerini ortaya koyabilmektir. Çalışma Türkiye’de telekomünikasyon sektöründe faaliyet gösteren Turkcell, Vodafone ve Turk Telekom markaları dikkat alınarak; Adana ilinde yer alan AVM’lerde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonucunda incelenebilir 400 ankete ulaşılmış, bu kapsamda demografik bilgiler için tanımlayıcı istatistikler kullanılırken, 23 yargıdan oluşan toplam 5 ölçek için ise basit lineer regresyon analizi uygulanmıştır. Sonuçlara göre; katılımcıların % 60,3’ü erkek ve %86.7’si 55 yaşın altındadır. Hipotez test verilerine göre ise mağaza hizmet ortamının; algılanan kalite, marka imajı, marka sadakati ve satın alma niyeti üzerinde pozitif yönde etkisinin olduğu görülmüştür.
dc.language.iso en tr_TR
dc.publisher Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi / Kilis 7 Aralık Üniversitesi tr_TR
dc.relation.ispartofseries 2019;Volume: 11 Issue: 21
dc.subject Servicescape tr_TR
dc.subject Perceived Quality tr_TR
dc.subject Brand Image tr_TR
dc.subject Brand Loyalty tr_TR
dc.subject Purchase Intention tr_TR
dc.subject Mağaza Hizmet Ortamı tr_TR
dc.subject Algılanan Kalite tr_TR
dc.subject Marka İmajı tr_TR
dc.subject Marka Sadakati tr_TR
dc.subject Satın Alma Niyeti tr_TR
dc.title THE EFFECT OF THE STORE SERVICESCAPE ON THE CUSTOMERS REGARDING THE TELECOMMUNICATION SECTOR tr_TR
dc.title.alternative TELEKOMÜNİKASYON SEKTÖRÜNDE MAĞAZA HİZMET ORTAMININ MÜŞTERİLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ tr_TR
dc.type Article tr_TR


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account