This study aims to explore gender perceptions in school from the perspectives of teachers and administrators and to investigate if any of those perceptions might have an effect on the disproportionate representation of female administrators. The study was carried out using a sample of public school teachers. The participants were selected using convenience sampling. The study was conducted with a quantitative approach using a questionnaire. A sample of 71 male and 111 female teachers and administrators were asked to complete a questionnaire of 21 statements, which measures gender views. It was found that there is a noticeable dependence between teachers' work experience and their viewpoint of gender equality, and this indicates that as work experience increases, a teacher is more likely to have a gender-neutral view. More than half of the teachers who prefer head of the school to be a woman reported that female administrators are better at public relations than their male counterparts. Overall, the survey reflects a gender-neutral view of managerial skills, however, there is room for improvement in the promotion of female teachers to administrative positions.
Bu araştırma, öğretmen ve yöneticilerin bakış açılarından okuldaki cinsiyet algısını belirlemek ve bu algılar ışığında kadınların okul yönetiminde orantısız olarak daha az temsil edilmelerinin altında yatan nedenleri belirleyebilmek amacıyla yürütülmüştür. Araştırma, kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılarak devlet okullarında çalışan 71 erkek ve 111 kadın öğretmen ve yönetici ile yürütülmüştür. Nicel yaklaşımla yürütülen araştırmada katılımcılardan mesleklerinde cinsiyete ilişkin rolleri ele alan 21 maddelik bir anketi doldurmaları istenmiştir. Analizler sonucunda öğretmenlerin meslekteki deneyimleri ile yönetici pozisyonlarına yönelik cinsiyet algıları arasında anlamlı bir bağımlılık bulunmuştur. Araştırma sonucunda meslekteki deneyimi artan öğretmenlerin yönetici cinsiyetine ilişkin daha eşitlikçi bir görüşe sahip olma olasılıklarının da arttığı bulunmuştur. Yapılan analizler kadınların daha iyi yöneticilik yapabileceğini düşünen öğretmenlerin yarıdan fazlasının bunun altında yatan neden olarak onların halkla ilişkilerde etkili olmalarını gördüklerini göstermiştir. Bu araştırma, öğretmenlerin çoğunluğunun yönetici cinsiyetine ilişkin eşitlikçi bir görüşe sahip olduklarını göstermesine karşın kadın öğretmenlerin yönetici pozisyonlarına terfilerinde orantılı bir temsil olmadığını da göstermektedir.