Abstract:
Ülkelerin ekonomik kalkınmaları, günümüzde bilginin değere dönüşüm sürecinde önemli bir rol oynayan yeniliğin ticari değer yaratması ile sağlanabilir. Bu kapsamda yeniliğin göstergelerinden biri olan patentler, tescil işlemlerinin ardından bir hakka, bu haklar ise alım satıma konu olabilecek bir ürüne dönüşmektedir. Patent başvurularında ve patent tescil sayılarında dünyada olduğu gibi Türkiye’de de artış görülmektedir. Büyük firmaların baskın olduğu patent pazarlarında, patent savaşları başlamış ve pazarın büyüklüğü artmış, dolayısıyla aracıların rolü çok daha önem kazanmıştır. Çalışmanın amacı, patent pazarlarında karşılaşılan aracıların bir bütün olarak ortaya konulmasıdır. Literatür taraması sonucunda ulaşılan kaynaklardaki bütün patent aracıları şekillendirilerek bir bütün oluşturulmaya çalışılmıştır. Patent pazarlarında faaliyette bulunan aracılar: üniversiteler, teknoloji firmaları, patent broker’ları, patent havuzları, üretmeyen teşekküller ve patent toplayıcıları’dır.
Today, development of national economies can be achieved by creating com- mercial value that is driven by innovation, which plays an important role in the transformation process of knowledge to value. Patents, which are among the in- dicators of innovation, transform into rights subsequent to registration. In the end, these rights become products available for purchase and sale. Patent appli- cation and registration numbers in Turkey gradually increased in recent years si- milar to world statistics. The growing patent markets, dominated by giant firms, became battlefields; consequently the role of the intermediaries came into promi- nence. The purpose of the study is to shed light on the intermediaries as a who- le in the patent market. In this context six type of intermediaries discussed in the relevant literature, which are universities, technological firms, patent brokers, pa- tent pools, non-practicing entities and patent aggregators, are explained.