dc.contributor.author |
Can, Ozgur |
|
dc.contributor.author |
Torun, Ahmet Refah |
|
dc.date.accessioned |
2022-11-30T08:50:56Z |
|
dc.date.available |
2022-11-30T08:50:56Z |
|
dc.date.issued |
2022-06 |
|
dc.identifier.citation |
Can, Ö. & Torun, A. R. (2022). Review of railway rolling noise and ground vibration and track-related mitigation measures-Recent developments . Artıbilim: Adana Alparslan Türkeş Bilim ve Teknoloji Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi , 5 (1) , 33-50 . DOI: 10.55198/artibilimfen.1110112 |
tr_TR |
dc.identifier.issn |
2667-808X |
|
dc.identifier.uri |
http://openacccess.atu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3977 |
|
dc.identifier.uri |
https://doi.org/10.55198/artibilimfen.1110112 |
|
dc.description |
TR Dizin indeksli yayınlar koleksiyonu. / TR Dizin indexed publications collection. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Railway Noise and vibration pollution affect millions of people globally, especially those who live close to or near the railway line. Although railway transportation mode is known as environmentally friendly technology, its contribution to noise pollution is no less a degree. Many experimental and observational studies show an adverse effect of noise and vibration on human well-being. The primary purpose of this paper is to overview the source of railway noise caused by primary sources, mainly rolling noise and ground vibration, and the development of recent railway noise mitigation measures in consideration from a track-related perspective. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Demiryolu gürültü ve titreşim kirliliği, özellikle demiryolu hattına yakın veya yakınında yaşayanlar olmak üzere, dünya çapında milyonlarca insanı etkilemektedir. Demiryolu ulaşım modu çevre dostu bir teknoloji olarak bilinse de gürültü kirliliğine katkısı azımsanmayacak kadar az değildir. Birçok deneysel ve gözlemsel çalışma, gürültü ve titreşimin insan sağlığı üzerindeki olumsuz etkisini göstermektedir. Bu makalenin birincil amacı, başta yuvarlanma yüzeyi gürültüsü ve zemin titreşimi olmak üzere birincil kaynaklardan kaynaklanan demiryolu gürültüsünün kaynağını ve demiryolu hattı bakış açısıyla güncel demiryolu gürültüsü azaltma önlemlerinin geliştirilmesini gözden geçirmektir. |
|
dc.language.iso |
en |
tr_TR |
dc.publisher |
Artıbilim: Adana Alparslan Türkeş Bilim ve Teknoloji Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi = Artıbilim: Adana Alparslan Türkeş Science and Technology University Journal of Science / Adana Alparslan Türkeş Bilim ve Teknoloji Üniversitesi |
tr_TR |
dc.relation.ispartofseries |
2022;Volume: 5 Issue: 1 |
|
dc.subject |
Railway rolling noise |
tr_TR |
dc.subject |
ground vibration |
tr_TR |
dc.subject |
wheel/rail interaction |
tr_TR |
dc.subject |
track-related noise mitigations |
tr_TR |
dc.subject |
rail pads |
tr_TR |
dc.subject |
Demiryolu yuvarlanma yüzeyi gürültüsü |
tr_TR |
dc.subject |
zemin titreşimi |
tr_TR |
dc.subject |
teker/ray etkileşimi |
tr_TR |
dc.subject |
hat ilişkili gürültü azaltımı |
tr_TR |
dc.subject |
ray yastığı |
tr_TR |
dc.title |
Review of railway rolling noise and ground vibration and track-related mitigation measures-Recent developments |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Demiryolu yuvarlanma yüzeyi gürültüsü ve zemin titreşimi ve hat ilişkili azaltma önlemleri-güncel gelişmeler |
tr_TR |
dc.type |
Article |
tr_TR |