Bu çalışma, Adana mobilyacılık sektöründe yaşanan örgütsel form değişimini kurumsal mantık ve komünite ekolojisi perspektiflerince geliştirilen argümanlar çerçevesinde ortaya koymak istemektedir. Çalışmada, özellikle, komünitedeki ve örgütsel alandaki kurumsal yapı değişimleri ile örgütsel form ve uygulamalar arasındaki ilişkiye odaklanılmaktadır. Görüşmelerle toplanan verilere dayanılarak yapılan kodlamalar Adana mobilyacılık sektöründeki örgütsel form değişiminin komünite ve kurumsal mantıklardaki değişimlerle birlikte geliştiğine işaret etmektedir. Araştırma bulguları komünite ve örgütsel alan seviyesindeki kurumsal mantıklardaki değişimle klasik mobilya örgütsel formunun modern avangard örgütsel formuna doğru dönüştüğünü göstermektedir.
In this study, the organizational form change in Adana furniture sector between 1950-2018 is investigated from the perspective of institutional logic and community ecology. In the study, especially, it is wondered what role the elements specific to the community play in the relationship between institutional logic and organizational forms. For this aim, an empirical research has been conducted in Adana furniture sector using qualitative research method.The data collected through 14 different face-to-face interviews were analyzed using axial coding. Analyzes point out that Adana furniture sector has experienced a transformation from classic furniture organizational form to modern avant-garde organizational form. The findings show that both the changes in the community and institutional legitimacy concerns are effective in the organizational form transformation in Adana furniture sector.