In life today, Y generation constitutes the largest population group which is actively involved in consumption and production process. Therefore, it draws the attention of both implementers and science world. This study was conducted in order to reveal shopping orientation of Y generation without focusing on any sector or product group. In addition, it was aimed to present if there are any differences of the factors affecting the shopping orientation of Y generation in terms of socio-demographic variables. In this context, 300 people were reached in Adana province of Turkey. In addition to descriptive statistics, factor analysis was also performed. As a result of the factor analysis, 6 factors explaining 72.96% of the variance were obtained (Recreational Shopping Tendency, Decision Complexity, Brand Loyalty, Self-Confidence in Shopping and Price Awareness, Shopping Antipathy and Popular Culture). According to the results of the study, it was seen that women have popular consumption, recreational and self-confident shopping tendency compared to men. According to income level, differences in brand loyalty and popular consumption were seen. When education level was taken into consideration, it is seen that Y generation consumers who got university and above education level are shopping within the framework of the recreational and popular culture trend.
Y kuşağı günümüzde hayatın içerisinde; tüketim ve üretim sürecinde aktif olarak yer alan en büyük kitleyi oluşturmaktadır. Bu nedenle de hem uygulamacılar hem de bilim dünyasının dikkatini çekmektedir. Bu çalışma da Y kuşağının alışveriş yönelimini, herhangi bir sektör veya ürün grubuna odaklanmadan, ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Ayrıca Y kuşağının alışveriş yönelimine etki eden faktörlerin kuşak içerisinde sosyo-demografik değişkenler açısından farklılıkları olup olmadığını da ortaya koyabilmeyi hedeflemiştir. Bu kapsamda Türkiye’nin Adana ilinde 300 kişiye ulaşılmıştır. Çalışmada tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra faktör analizi de gerçekleştirilmiştir. Faktör analizi sonucu varyansın %72,96’sını açıklayan 6 faktör elde edilmiştir(Rekreasyonel Alışveriş Yapma Eğilimi, Karar Karmaşası, Marka Sadakati, Alışverişte Özgüven ve Fiyat Bilinci, Alışveriş Antipatisi ve Popüler Kültür). Çalışmanın sonuçlarına göre kadınlar erkeklere kıyasla popüler tüketim, rekreasyonel ve özgüvenli alışveriş eğiliminde olduğu görülmüştür. Gelir seviyesine göre marka sadakatinde ve popüler tüketimde farklılıklar elde edilmiştir. Eğitim düzeyi dikkate alındığında ise lisans ve üzeri eğitime sahip olan Y kuşağı tüketicileri rekreasyonel ve popüler kültür eğilimi çerçevesinde alışveriş yaptıkları görülmüştür.