DSpace Repository

Evaluation of Perception and Attitudes towards Hybrid Vehicles: A Developing Country Approach

Show simple item record

dc.contributor.author Torun, Ahmet Refah
dc.contributor.author Yigit, Ahmet Batuhan
dc.date.accessioned 2022-03-31T08:22:39Z
dc.date.available 2022-03-31T08:22:39Z
dc.date.issued 2019-09
dc.identifier.citation Torun, A. R. & Yiğit, A. B. (2019). Evaluation of Perception and Attitudes towards Hybrid Vehicles: A Developing Country Approach . OPUS International Journal of Society Researches , 13 (19) , 1693-1702 . DOI: 10.26466/opus.583830 tr_TR
dc.identifier.issn 2791-9862
dc.identifier.uri http://openacccess.atu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3883
dc.identifier.uri https://doi.org/10.26466/opus.583830
dc.description TR Dizin indeksli yayınlar koleksiyonu. / TR Dizin indexed publications collection. tr_TR
dc.description.abstract The perceptions and attitudes of the society and potential consumers is a major issue to adopt energy-sustainable product innovations. Current critical issues such as global warming, reducing energy sources and air pollution make it important to understand and manage the diffusion of sustainable transportation vehicles. The transport sector is responsible for more than 14% of harmful gas emissions worldwide and measures should be taken not only by industrialized countries but also the developing countries must take the issue seriously. Industrialized countries are able to investing in fully electric vehicles and its infrastructure through the country. On the other hand, instead of expensive investments in infrastructure for electric vehicles, policies to encourage the usage of hybrid vehicles seems to be a better short term approach for developing countries. This paper reports the results of a case study about the perceptions and attitudes of potential consumers towards hybrid vehicles. A questionnaire survey was conducted with the prep class and 4thyear engineering students. The survey included 154 filled forms of which 149 were taken into analysis. Perceptions about the hybrid vehicles change according to the gender, age, class and income of the participants. An overall environmentally friendly perception and a positive attitude to purchase hybrid vehicles were observed. tr_TR
dc.description.abstract Toplumun ve potansiyel tüketicilerin algı ve tutumları enerji açısından sürdürülebilir yeniliklerin geniş kabulü açısından önemli bir konudur. Günümüzde küresel ısınma, azalan enerji kaynakları ve artan hava kirliliği sebebiyle sürdürülebilir ulaşım araçlarının toplumdaki karşılığının anlaşılması ve yönetilmesi önem arz etmektedir. Ulaşım sektörü dünyadaki zararlı gaz salınımlarının %14’ünden fazlasından sorumludur ve bu konuda sadece gelişmiş ülkeler değil gelişen ülkelerin de önlem alması zaruri hale gelmiştir. Gelişmiş ülkeler tamamen elektrikli araçlara ve belirli mesafe aralıklarında ülke çapında yayılmış altyapı yatırımlarına kaynak ayırabilmektedir. Gelişmekte olan ülkeler için yüksek maliyetli bu yatırımlardan ziyade hibrit araç kullanımının özendirilmesi kısa vadede daha mantıklı bir seçenek olarak ortaya çıkmaktadır. Bu makale, potansiyel tüketicilerin hibrid araçlara yönelik algıları ve tutumlarıyla ilgili bir vaka çalışmasının sonuçlarını bildirmektedir. Hazırlık ve 4. sınıf mühendislik öğrencileri ile anket çalışması yapılmıştır. Çalışma doldurulan 154 anketten 149 tanesini analize dahil etmiştir. ibrit taşıtlara ilişkin algı, katılımcıların cinsiyetine, yaşına, sınıfına ve gelirine göre değişmektedir. Genel olarak çevre dostu bir algı ve hibrid araç satın alma konusunda olumlu bir tutum gözlenmiştir.
dc.language.iso en tr_TR
dc.publisher OPUS © Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi = International Journal of Society Researches / İdeal Kent Yayınları tr_TR
dc.relation.ispartofseries 2019;Volume: 13 Issue: 19
dc.subject Hybrid vehicles tr_TR
dc.subject environmentally-friendly products tr_TR
dc.subject consumer perception tr_TR
dc.subject consumer attitude tr_TR
dc.subject Hibrit araçlar tr_TR
dc.subject çevre dostu ürünler tr_TR
dc.subject tüketici algısı tr_TR
dc.subject tüketici tutumu tr_TR
dc.title Evaluation of Perception and Attitudes towards Hybrid Vehicles: A Developing Country Approach tr_TR
dc.title.alternative Hibrit Araçlara Karşı Algı ve Tutumların Değerlendirilmesi: Gelişmekte Olan Ülke Yaklaşımı tr_TR
dc.type Article tr_TR


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account