dc.contributor.author |
Gokalp, Islam |
|
dc.contributor.author |
Yildiz, Ali Ugur |
|
dc.contributor.author |
Eren, Muhammed Burak |
|
dc.contributor.author |
Uz, Volkan Emre |
|
dc.date.accessioned |
2022-03-30T08:33:06Z |
|
dc.date.available |
2022-03-30T08:33:06Z |
|
dc.date.issued |
2019-12 |
|
dc.identifier.citation |
Gökalp, İ. , Yıldız, A. U. , Eren, M. B. & Uz, V. E. (2019). ATIK MOTOR YAĞI MODİFİYELİ BİTÜMÜN MÜHENDİSLİK ÖZELLİKLERİNİN ARAŞTIRILMASI . Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi , 27 (3) , 184-193 . DOI: 10.31796/ogummf.571513 |
tr_TR |
dc.identifier.issn |
2630-5712 |
|
dc.identifier.uri |
http://openacccess.atu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3880 |
|
dc.identifier.uri |
https://doi.org/10.31796/ogummf.571513 |
|
dc.description |
TR Dizin indeksli yayınlar koleksiyonu. / TR Dizin indexed publications collection. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Artan dünya nüfusu ve gelişen teknoloji ile birlikte önemli miktarda evsel/endüstriyel atık ortaya çıkmaktadır. Bunlardan birisi de gelişen ve büyüyen otomotiv sektörüne paralel olarak ortaya çıkan atık motor yağlarıdır (AMY). Bertaraf edilmediği takdirde AMY’ler hem insan hem de çevre sağlığı için büyük risk teşkil etmekte ve ekosistemi olumsuz etkileyebilmektedir. Bu çalışmada, gerek ülkemizde gerekse tüm dünyada çok büyük miktarlarda açığa çıkan AMY’lerin bitümlü bağlayıcıların modifikasyonunda kullanılabilirliği araştırılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, 70/100 penetrasyon sınıfından bitüme %1 ile %5 arasında değişen 5 farklı oranda AMY standart bir metot ile karıştırılarak eklenmiş, bitüm modifiye edilmiştir. Yapılan modifikasyon neticesinde bitümde meydana gelen değişimler penetrasyon, yumuşama ve parlama noktası ve viskozite gibi temel mühendislik özellikleri üzerinden incelenmiştir. Aynı zamanda, bitümün AMY ile modifiye edilmesi sonrası bitümdeki sıcaklık hassasiyetinin ve karıştırma ve sıkıştırma sıcaklıklarının nasıl değiştiği ortaya konmuştur. Sonuç olarak, farklı oranlarda AMY katkısı kullanılarak modifiye edilen bitüm numunelerinin temel mühendislik özelliklerinde belirgin bir değişim olduğu görülmüştür. Bitümlerin temel mühendislik özellikleri üzerinde yapılan ilk değerlendirmelere göre AMY’nin bitüm modifikasyonunda kullanılarak geri kazanılmasının mümkün olabileceği öngörülmüştür. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
With increasing world population and developing technology, a significant amount of domestic/industrial waste is emerging. One of them is waste engine oils (WEO) that increases in amount day by day in parallel with developing and growing automotive sector. If not disposed of, WEO poses a great risk to both human and environmental health and may affect the ecosystem, adversely. In this study, it was investigated the availability of WEO, which were emerged in a significant amount in our country and all over the world, in the modification of bituminous binders. For this purpose, pure bitumen with 70/100 penetration class was modified by mixing WEO with 5 different rate ranging from 1% to 5% using a standard method. As a result of the modification, changes in basic engineering properties of the bitumen were examined based on the tests such as penetration, softening and flash point and viscosity. At the same time, the changes in sensitivity to temperature and in mixing and compaction temperatures of WEO modified bitumen were revealed. Moreover, modification index was identified for each test methods. As a result, it was seen that there was a significant change in the basic engineering properties of bitumen samples using different rate of WEO. Increase in value of penetration and decrease that of softening, flashing point and viscosity were revealed. Based on the initial assessments on the basic engineering properties of bitumen, it is envisaged that WEO can be recycled using in bitumen modification. |
|
dc.language.iso |
tr |
tr_TR |
dc.publisher |
Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi = Journal of Engineering and Architecture Faculty of Eskisehir Osmangazi University / Eskişehir Osmangazi Üniversitesi |
tr_TR |
dc.relation.ispartofseries |
2019;Volume: 27 Issue: 3 |
|
dc.subject |
Bitümlü Bağlayıcılar |
tr_TR |
dc.subject |
Atık Motor Yağı |
tr_TR |
dc.subject |
Penetrasyon |
tr_TR |
dc.subject |
Yumuşama Noktası |
tr_TR |
dc.subject |
Viskozite |
tr_TR |
dc.subject |
Bituminous Binders |
tr_TR |
dc.subject |
Waste Engine Oil |
tr_TR |
dc.subject |
Bitumen Modification |
tr_TR |
dc.subject |
Recycling |
tr_TR |
dc.subject |
Viscosity |
tr_TR |
dc.title |
ATIK MOTOR YAĞI MODİFİYELİ BİTÜMÜN MÜHENDİSLİK ÖZELLİKLERİNİN ARAŞTIRILMASI |
tr_TR |
dc.title.alternative |
INVESTIGATION ON ENGINEERING PROPERTIES OF WASTE ENGINE OIL MODIFIED BITUMEN |
tr_TR |
dc.type |
Article |
tr_TR |