DSpace Repository

THE ROLE OF RELATIONSHIP AND FORMALIZATION IN DECIDING THE INTERNATIONAL FRANCHISING MODE

Show simple item record

dc.contributor.author Koklu, Yalcin
dc.contributor.author Ozseven, Mustafa
dc.date.accessioned 2022-03-23T08:47:31Z
dc.date.available 2022-03-23T08:47:31Z
dc.date.issued 2022-02
dc.identifier.citation Köklü, Y. & Özseven, M. (2022). THE ROLE OF RELATIONSHIP AND FORMALIZATION IN DECIDING THE INTERNATIONAL FRANCHISING MODE . Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi , 22 (2) , 165-187 . DOI: 10.24889/ifede.906979 tr_TR
dc.identifier.issn 1303-0027
dc.identifier.uri http://openacccess.atu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3865
dc.identifier.uri https://doi.org/10.24889/ifede.906979
dc.description TR Dizin indeksli yayınlar koleksiyonu. / TR Dizin indexed publications collection. tr_TR
dc.description.abstract This study aims to find out which international franchising mode has been selected depending on the different formalization levels of franchising contracts as well as the level of relationship between the main company and the dealer. The study has been conducted on the international franchising experiences of two Turkish fast fashion retail companies. The research question has been tried to be solved by focusing on the international franchising strategies of these two companies in the Iran, Russia, Saudi Arabia, Dubai and Qatar between 2005 and 2015. Document examinations and 7 interviews revealed differences and similarities between the international franchising strategies of two companies. Multiple case analysis has shown that level of formalization and relationship are effective in deciding the international frachising mode. The research findings have indicated that both relationship and formalization could be low in the single unit franchising mode, however the area development franchising mode has required higher relationship level. Besides that analyses found out that when master franchising mode has been chosen, the partners would have higher level formalization and relationship levels. tr_TR
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı, farklı biçimlendirme ve ilişki seviyesine göre ne tür uluslararası franchising biçiminin seçildiğini ortaya koyabilmektir. Bu çalışma, Türk hızlı moda perakende sektöründeki iki firmanın uluslararası franchising deneyimleri üzerinden gerçekleştirilmiştir. Araştırma sorusu, bu iki firmanın 2005 ve 2015 yılları arasında İran, Rusya, Sudi Arabistan, Katar ve Dubai’deki uluslararası franchising stratejilerine odaklanılarak çözülmeye çalışılmıştır. Doküman incelemeleri ve 7 görüşme iki firmanın uluslararası franchising stratejileri arasındaki benzerlik ve farklılıkları ortaya çıkarmıştır. Çoklu vaka analizi biçimlendirme ve ilişki seviyesinin uluslararası franchising biçiminin seçiminde etkili olduğunu göstermiştir. Araştırma bulguları single franchising’de hem ilişki hem de biçimlendirme seviyesinin düşük olacağına, alan geliştirme franchising biçiminde ise, ilişki seviyesinin daha yüksek olacağına işaret etmektedir. Bunun yanı sıra, analizler, taraflar arasındaki ilişki ve biçimlendirme seviyesi yükseldikçe master franchising biçimini seçildiğini ortaya koymuştur.
dc.language.iso en tr_TR
dc.publisher Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi = Dokuz Eylül University Faculty of Business Journal / Dokuz Eylül Üniversitesi tr_TR
dc.relation.ispartofseries 2021;Volume: 22 Issue: 2
dc.subject International franchising mode tr_TR
dc.subject Turkish fast fashion retail sector tr_TR
dc.subject the level of relationship tr_TR
dc.subject formalization tr_TR
dc.subject Uluslararası franchising biçimi tr_TR
dc.subject Türk hızlı moda perakende sektörü tr_TR
dc.subject ilişki seviyesi tr_TR
dc.subject standartlaştırma tr_TR
dc.title THE ROLE OF RELATIONSHIP AND FORMALIZATION IN DECIDING THE INTERNATIONAL FRANCHISING MODE tr_TR
dc.title.alternative ULUSLAR ARASI FRANCHISING BİÇİMİNİN SEÇİMİNDE İLİŞKİNİN VE STANDARTLAŞTIRMANIN ROLÜ tr_TR
dc.type Article tr_TR


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account