DSpace Repository

Performance Benchmarking of Active-Front-End Rectifier Topologies Used in High-Power, High-Voltage Onboard EV Chargers

Show simple item record

dc.contributor.author Cuma, Mehmet Ugras
dc.contributor.author Savrun, Murat Mustafa
dc.date.accessioned 2022-02-23T06:10:44Z
dc.date.available 2022-02-23T06:10:44Z
dc.date.issued 2021-12
dc.identifier.citation Cuma, M. U. & Savrun, M. M. (2021). Performance Benchmarking of Active-Front-End Rectifier Topologies Used in High-Power, High-Voltage Onboard EV Chargers . Çukurova Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi , 36 (4) , 1041-1050 . DOI: 10.21605/cukurovaumfd.1048344 tr_TR
dc.identifier.issn 2757-9255
dc.identifier.uri http://openacccess.atu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3809
dc.identifier.uri https://doi.org/10.21605/cukurovaumfd.1048344
dc.description TR Dizin indeksli yayınlar koleksiyonu. / TR Dizin indexed publications collection. tr_TR
dc.description.abstract High power onboard battery chargers employed in electric vehicles (EVs) and plug-in hybrid EVs (PHEVs) fed from three-phase mains typically consist of a two-stage structure as AC-DC and DC-DC stages. The AC-DC stage is also known as the active front end (AFE). While the AFE rectifies the mains voltage, maintains the power factor, and provides a constant DC-link voltage to the DC-DC converter, the DC-DC converter stage regulates the charging current considering the charging algorithms in order to extend the battery service life. This study focuses on the selection of cost/performance effective AFE topology that can be used in high power onboard chargers. Four different suitable AC-DC topologies are investigated: (i) 3-phase 2-level rectifier, (ii) 3-phase, 3-level neutral-point-clamped (NPC) rectifier, (iii) 3-phase, 3-level T-type rectifier, and (iv) Vienna rectifier. In this study, the aforementioned AFE topologies have been simulated on the PLECS/SpeedFit environment and compared in terms of efficiency, losses, temperature, the number of switching elements, cost and cost/efficiency metrics. The performance results of the aforementioned topologies have been evaluated under different operating frequencies. The results reveal that the most suitable topology alternatives for the front-end AC-DC converter are 3-phase 2-level PWM rectifier and Vienna rectifier. Although the 3-phase 2-level PWM rectifier is superior with its 12% cost advantage, fewer components, and ease of control advantages, it lags a little behind the Vienna rectifier in terms of total harmonic distortion. tr_TR
dc.description.abstract Üç fazlı şebekeden beslenen Elektrikli araçlarda (EA'lar) ve plug-in hibrit EV'lerde (PHEA'lar) kullanılan yüksek güçlü yerleşik batarya şarj cihazları genellikle AA-DA ve DA-DA olarak iki aşamalı bir yapıdan oluşur. AA-DA aşaması, active-front-end (AFE) olarak da bilinir. AFE, şebeke gerilimini doğrultup, güç faktörünü düzenleyip ve DA-DA dönüştürücüye sabit bir DC-bara gerilimi sağlarken, DA-DA dönüştürücü aşaması, batarya ömrünü uzatmak için şarj algoritmalarını dikkate alarak şarj akımını regüle eder. Bu çalışma, yüksek güçlü yerleşik şarj cihazlarında kullanılabilecek maliyet/performans açısından etkin AFE topolojisinin seçimine odaklanmaktadır. Uygun olan dört farklı AA-DA topolojisi incelenmiştir: (i) 3-fazlı 2-seviyeli doğrultucu, (ii) 3-fazlı, 3-seviyeli nötr nokta-bağlantılı (NPC) doğrultucu, (iii) 3-fazlı, 3-seviye T tipi doğrultucu ve (iv) Viyana doğrultucu. Bu çalışmada, yukarıda bahsedilen AFE topolojileri PLECS/SpeedFit ortamında simüle edilmiş ve verimlilik, kayıplar, sıcaklık, anahtarlama elemanları sayısı, maliyet ve maliyet/verimlilik ölçütleri açısından karşılaştırılmıştır. Söz konusu topolojilerin performans sonuçları farklı çalışma frekansları altında değerlendirilmiştir. Sonuçlar, front-end AA-DA dönüştürücü için en uygun topoloji alternatiflerinin 3 fazlı 2 seviyeli PWM doğrultucu ve Viyana doğrultucu olduğunu ortaya koymaktadır. 3 fazlı 2 seviyeli PWM doğrultucu %12 maliyet avantajı, daha az bileşen ve kontrol kolaylığı avantajları ile üstün olmasına rağmen, toplam harmonik bozulma açısından Viyana doğrultucunun biraz gerisinde kalmaktadır.
dc.language.iso en tr_TR
dc.publisher Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlik Fakültesi Dergisi = Cukurova University Journal of the Faculty of Engineering / Çukurova Üniversitesi tr_TR
dc.relation.ispartofseries 2021;Volume: 36 Issue: 4
dc.subject Onboard battery charger tr_TR
dc.subject Electric vehicle tr_TR
dc.subject Plug-in tr_TR
dc.subject Active front end tr_TR
dc.subject rectifier tr_TR
dc.subject Araçüstü batarya şarj cihazı tr_TR
dc.subject Elektrikli araç tr_TR
dc.subject Fişli tr_TR
dc.subject Active-front-end tr_TR
dc.subject Doğrultucu tr_TR
dc.title Performance Benchmarking of Active-Front-End Rectifier Topologies Used in High-Power, High-Voltage Onboard EV Chargers tr_TR
dc.title.alternative Yüksek Güçlü, Yüksek Gerilimli Yerleşik EV Şarj Cihazlarında Kullanılan Active-Front-End Doğrultucu Topolojilerinin Performans Kıyaslaması tr_TR
dc.type Article tr_TR


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account