DSpace Repository

Investigation Of The Effect Of Changing Air Flow Velocities In Electric Vehicles On Cylinder Geometry Battery Based On Computational Fluid Dynamics (CFD) Analysis

Show simple item record

dc.contributor.author Tuccar, Gokhan
dc.contributor.author Emekci Gucluten, Gozde
dc.date.accessioned 2021-06-18T09:30:56Z
dc.date.available 2021-06-18T09:30:56Z
dc.date.issued 2021-04
dc.identifier.citation Tüccar, G , Ekmekçi Güçlüten, G . (2021). Investigation Of The Effect Of Changing Air Flow Velocities In Electric Vehicles On Cylinder Geometry Battery Based On Computational Fluid Dynamics (CFD) Analysis . Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi , Ejosat Özel Sayı 2021 (ARACONF) , 240-246 . DOI: 10.31590/ejosat.899811 tr_TR
dc.identifier.issn 2148-2683
dc.identifier.uri http://openacccess.atu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1009
dc.identifier.uri https://doi.org/10.31590/ejosat.899811
dc.description TR Dizin indeksli yayınlar koleksiyonu. / TR Dizin indexed publications collection. tr_TR
dc.description.abstract With the decrease in popularity of internal combustion engine vehicles in today's globalizing world, the engineering and scientific world are working to develop alternative vehicles for these vehicles. These stand out as hybrid and electric vehicles. Electric vehicles have zero emissions, costs, fuel consumption, etc. has an advantage in matters. Besides these advantages, scientists focused on these issues on the disadvantages of the range problem and the battery pack. Especially the battery thermal management system is one of these issues. The basic parameters to be focused on in the battery thermal management system can be listed as cell geometry, cell array within the battery pack, cell material, refrigerant, refrigerant inlet flow rate. Cell geometries investigated in the literature are seen as cylinder, prismatic and envelope type. Cylinder geometry design was chosen in this study. The cells are arranged in a 4x4 shape inside the battery pack. Steel has been assigned as the cell material. The refrigerant has been selected as air. The design in the research was made via CatiaV5R20. The analyzes are simulated using ANSYS CFD. The purpose of this research is to discuss to what extent different inlet air flow rates affect cell heating or cooling of cells. As a result of the research, it has been observed that the temperature of the cells decreases with the increase in the inlet air flow in the cylinder cells with different sizes and has a positive impact on the thermal system. tr_TR
dc.description.abstract Günümüz globalleşen dünyada içten yanmalı motorlu araçların popüleritesinin azalması ile birlikte mühendislik ve bilim dünyası bu araçlara alternatif araçlar geliştirme yönünde çalışmalar yapmaktadır. Bunlar hibrit ve elektrikli araçlar olarak öne çıkar. Elektrikli araçlar sıfır emisyon, maliyet, yakıt tüketimi vb. konularda avantaj sahibidir. Bu avantajların yanı sıra, menzil problemi ve batarya paketi konusundaki dezavantajlar üzerine bilim insanları bu konulara odaklanmıştır. Özellikle batarya ısıl yönetim sistemi bu konuların başında gelir. Batarya ısıl yönetim sisteminde odaklanılması gereken temel parametreler, hücre geometrisi, batarya paketi içerisindeki hücre dizilimi, hücre malzemesi, soğutucu akışkan, soğutucu akışkan giriş debisi olarak sıralanabilir. Literatürde araştırılması yapılan hücre geometrileri silindir, prizmatik ve zarf tipi olarak görülür. Yapılan çalışmada silindir geometri tasarımı seçilmiştir. Hücreler batarya paketi içerisine 4x4 şeklinde dizilmiştir. Hücre malzemesi olarak çelik atanmıştır. Soğutucu akışkan hava olarak seçilmiştir. Araştırmada tasarım CatiaV5R20 ile yapılmıştır. Analizler ANSYS CFD kullanılarak simüle edilmiştir. Bu araştırmanın amacı farklı giriş hava debilerinin hücre ısınması ya da hücrelerim soğutulmasını ne ölçüde etkilediğini tartışmaktır. Araştırma sonucunda farklı boyutlara sahip silindir hücrelerde giriş hava debisinin artmasıyla hücrelerin sıcaklığının azaldığı ve termal sistemi olumlu etkilediği görülmüştür.
dc.language.iso en tr_TR
dc.publisher Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi (EJOSAT) = European Journal of Science and Technology / Osman SAĞDIÇ tr_TR
dc.relation.ispartofseries 2021;Issue: 24
dc.subject Electric Vehicles tr_TR
dc.subject Thermal Management System tr_TR
dc.subject Computational Fluid Dynamics (CFD) tr_TR
dc.subject Elektrikli Araçlar tr_TR
dc.subject Isıl Yönetim Sistemi tr_TR
dc.subject Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği tr_TR
dc.title Investigation Of The Effect Of Changing Air Flow Velocities In Electric Vehicles On Cylinder Geometry Battery Based On Computational Fluid Dynamics (CFD) Analysis tr_TR
dc.title.alternative Elektrikli Araçlarda Değişen Hava Akış Hızlarının Silindir Geometri Bataryası Üzerindeki Etkisinin Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (CFD) Analizine Dayalı Olarak İncelenmesi tr_TR
dc.type Article tr_TR


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account